Specialisatie opleiding Focussen met kinderen
“Focussend omgaan met kinderen”

Omschrijving:

*Hoe onvoorwaardelijk kun jij met je aandacht bij kinderen zijn?
*Hoe kun jij bij kinderen hun probleemoplossend vermogen blijvend vergroten?
*Hoe kun je zorgvuldig voor je eigen proces zorgen, in het begeleiden van kinderen?
*Hoe kun jij jouw professionele vaardigheden en interventies verdiepen?

Visie: Reflectief actief luisteren, onvoorwaardelijk respect, verdiepende interventies en vergroten van het zelfoplossend vermogen van het kind, zijn de belangrijkste aspecten in de houding van de focusbegeleider naar het kind toe. Dat geeft blijvende essentiële veranderingen van binnenuit.

Omdat Focussen een ervaringsgerichte methode is, ontwikkel jij jouw eigen stijl en kwaliteit aan de hand van persoonlijke ervaringen en processen. Elke lesdag worden er stapsgewijs persoonlijke en praktische oefeningen aangeboden die je meteen kunt toepassen in je werk en in jouw contact met kinderen en jongeren. In het contact staat de ontwikkeling van eigen identiteit en evenwaardigheid met anderen centraal. Het is een zelfontdekkings- en veranderingsproces van ‘binnenuit’.

Werkwijze:

Alle onderdelen en facetten van de opleiding zijn gericht op het werken met kinderen van 0 tot 18 jaar. Wij werken vanuit het leermodel ontwikkeld door Ynse Stapert:

Model-leren: docenten staan model voor de focussende basishouding. De oefeningen die men krijgt aangeboden kunnen gebruikt worden in het werken met kinderen.

Ervaren: Leren door zelf oefeningen te ervaren en hierop te reflecteren.

Conceptualiseren: Vanuit de ervaring en het model ontstaan je eigen nieuwe concepten van waaruit jij gaat werken met cliënten, kinderen of ouders.

Aan de hand van concrete oefeningen, persoonlijke ervaringen en bespreking hiervan, zullen de deelnemers stap voor stap inzicht krijgen in de methodiek van het Focussen en worden handvatten gegeven en ontdekt die bruikbaar zijn voor hun eigen praktijk. De deelnemers worden uitgenodigd om eigen praktijksituaties in te brengen. Inclusief 2 individuele intervisie momenten gedurende het leerjaar. Daarnaast formuleer je persoonlijke leerdoelen en reflecteer je op je eigen functioneren.

Inbegrepen Literatuur: * Marta Stapert en Erik Verliefde: De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis.

Doelgroep:

Voor: coaches, counselors, kindertherapeuten, begeleid(st)ers, opvoed(st)ers, docenten die focussen met kinderen willen integreren in hun aanpak . Focuservaring is niet noodzakelijk. Voorwaarde voor deelname is een relevante (sociaal, pedagogisch of agogisch) opleiding of daarmee vergelijkbare ervaring.

Data:

De opleiding tot Focussen met kinderen, is verdeeld over 5 x 2 dagen op vrijdag en zaterdag van 10 tot 16.30 u.

17/18 januari , 14/15 februari, 13/14 maart, 15/16 mei, 26/27 juni 2020

Plaats:

Psychotherapeutisch centrum “De Binnentuin” Spoorwegstraat 8, 3370 Boutersem; www.binnentuinboutersem.be

Docenten:

René Veugelers, Erwin Vlerick en Jessie Delooz.

Accreditaties:

De volgende beroepsverenigingen accrediteren deze jaaropleiding . Accreditaties: SRVB, ABvC, Registerplein, In aanvraag SKB, SKJ.

Deze jaartraining is onderdeel van de 4 jarige opleiding tot gecertificeerd KinderFocus Trainer aan The International Focusing Institute (TIFI) in New York www.focusing.org

Meer informatie.

Specialisatie opleiding Focusing Oriented Therapy
Specialisatie opleiding voor psychotherapeuten en counselors

Claude Missiaen en Maaike Afschrift, bijgestaan door enkele gastdocenten

Deze opleiding start op 21/02/2020

Omschrijving:

Focusing oriented therapy en counseling gaat over het ontwikkelen van een bijzondere gevoeligheid voor wat impliciet leeft en groeipotentieel heeft in de cliënt en over het begeleiden van de cliënt in de afstemming op zijn experiëntieel proces. Deze opleiding biedt handvaten aan psychotherapeuten en counselors om het focussen en het focussend luisteren te integreren in hun psychotherapie- of begeleidingspraktijk. Focussen is geen toe te passen techniek of iets wat we met de ander doen maar is in de eerste plaats een manier van zijn, met anderen en met jezelf.

Cursisten zullen zowel de focusingattitude als de focusingmethodiek diepgaand leren verwerken in hun psychotherapie- en counselingvaardigheden en dit doorheen een training die berust op drie pijlers: een theoretisch-technische scholing, het eigen focusingproces en praktijksupervisie. Daarbij komen o.a. volgende deelthema’s aan bod: clear a space, self in presence, emotieregulatie, veilige plek, interne criticus, blocks en structuurgebonden patronen in de begeleiding, actieve werkvormen, experiëntiële interactie tussen cliënt en therapeut/counselor, focussen en trauma, focusing oriented werken met fragiele processen of cliënten met weinig Ik-sterkte, focussen als therapeut/counselor,…

Doorheen de opleiding wordt benadrukt wat de troeven zijn van focussen en focusing oriented therapy. Het is niet alleen een hulpmiddel voor zuivere afstemming met de cliënt en een manier om het experiëntieel proces bij de cliënt te bevorderen, maar ook een uitstekende vorm van zelfzorg en bescherming tegen uitblussing en burn-out.

Doelgroep en voorwaarden:

Psychotherapeuten en counselors met voorkennis van focussen:

– hetzij via een 3- of 4-jarige experiëntiële psychotherapie- of counseloropleiding,

– hetzij door het behalen van minstens Focussen Niveau 3 binnen Focussen Vlaanderen.

Deelnemers moeten actief in de praktijk van psychotherapie of counseling aan het werk zijn. Maximum 15 deelnemers.

Erkenning:

Deelnemers krijgen een attest van deelname aan een FOT-opleiding.

Deze opleiding vormt een aanzienlijk onderdeel van het opleidingstraject dat leidt tot erkenning als Focusing Oriented Therapist door The International Focusing Institute New York.

Deze opleiding is erkend voor vlaams opleidingsverlof.

Staf:

Claude Missiaen, 30 jaar werkzaam als psychotherapeut en opleider in de cliëntgerichte, experiëntiële en existentiële psychotherapie. Focusing Coördinator van The International Focusing Institute.

Maaike Afschrift, 20 jaar werkzaam als psychotherapeut en betrokken in diverse opleidingen en trainingen in de cliëntgericht-experiëntiële benadering. Erkend Focusing Oriented Therapist bij The International Focusing Institute.

Data :

12 opleidingsdagen, van februari 2020 tot november 2020 waaronder 4 tweedaagsen, zonder overnachting

21 -22 februari ’20

27 maart ’20

24 april ’20

29 -30 mei ’20

19 juni ’20

25 -26 sept ’20

23 oktober ’20

27 -28 november ’20

Locatie:

Het Rustpunt, Burgstraat 46 – 9000 Gent, www.rustpunt.net

Meer informatie.

Omschrijving:

GAS staat bekend als een hardnekkige aandoening die vaak niet goed reageert op therapie en veel terugval laat zien. Ook wordt duidelijk dat de diagnose vaak wordt gemist en ten onrechte de diagnose depressie of cluster C–persoonlijkheidsstoornis wordt gesteld. GAS wordt gekenmerkt door een bijna constante bezorgdheid en angst, samen met intense gevoelens van schaamte en wanhoop, die leiden tot constant piekeren en ernstig psychisch lijden. Uiteindelijk leidt dit alles tot totale uitputting en depressie.

Emotion Focused Therapie is bijzonder geschikt om de maladaptieve ‘emotion schemes’ die aan de grondslag liggen van een gegeneraliseerde angststoornis aan te pakken en om cliënten te helpen een blijvende en positieve verandering aan te brengen in deze pijnlijke problematiek.

In deze workshop wordt gewerkt met die EFT-methodieken die specifiek voor deze cliënten zo werkzaam zijn. Je leer het ontstaan van GAS bij je cliënt begrijpen en invoelen, waardoor het werken met ‘the worrier’ in de ‘worry-split’ - waar het nét weer anders gaat dan bij de ‘the critic’ – centraal komt te staan. Vervolgens zullen de ‘empty chair’ bij ‘unfinished bussiness’ en ‘self-soothing’ essentieel blijken te zijn om deze cliënten te vooruit te helpen bij hun diepgewortelde pijn, angst en hechtingswonden, op weg naar integratie, heling en zelf-actualisatie.

Voor wie?

Deze opleiding is geschikt voor (GZ)Psychologen, Psychotherapeuten, Psychiaters en HBO-ers werkzaam in de GGZ en u heeft minimaal een EFT Level 1 gevolgd. Bij voorkeur heeft u ook eerder kennis gemaakt met een cliëntgerichte en experiëntiële manier van werken (denk bijvoorbeeld aan experiëntiële therapie, focussen of een basisopleiding cliëntgerichte psychotherapie).
Accreditatie

Accreditatie wordt aangevraagd bij:

Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten (FGzPt)
Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)
De Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP)
De Vereniging voor Persoonsgerichte Experiëntiële Psychotherapie (VPEP)

Op verzoek wordt accreditatie aangevraagd bij de NVvP, graag contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Studiebelasting:

De studiebelasting bedraagt circa 6 uur.

Praktisch:

Docent: Professor Jeanne Watson, University of Toronto
Data: 26 & 27 mei 2020
Prijs: de prijs voor 2020 is nog niet vastgesteld (inclusief uitgebreide lunch, koffie, thee en water)
Groepsgrootte: minimaal 14 - maximaal 24 deelnemers

Locatie:

Eindhoven

Meer informatie.

Data 2020:

11-12 februari 2020
22-23 september 2020

Locatie: Eindhoven

Omschrijving:

Tijdens deze Masterclass wordt aandacht besteed aan de theorie en de praktijk van de experiëntiële psychotherapie in het algemeen en het focussen in het bijzonder. Er wordt veel geoefend met en het eigen van de focusing-attitude en -techniek met als doel ze te kunnen toepassen en in te zetten in ervaringsgerichte gesprekstherapieën. Deze Masterclass is los te volgen en maakt ook onderdeel uit van EFT Level III. Meer lezen over Focusing.

Deze masterclass biedt een intensieve kennismaking met zowel de theorie als de praktijk van het experiëntiële gedachtegoed in het algemeen en met het ‘Focussen’ van Gendlin in het bijzonder. Naast het bestuderen en bespreken van de literatuur zal de nadruk liggen op het oefenen met - en eigen maken van - de experiëntiële manier van werken, de focusing-attitude en techniek met als doel ze te kunnen toepassen en inzetten in ervaringsgerichte gesprekstherapieën. De toepassingsgebieden zullen worden besproken: indicaties en contra-indicaties, naast het leren van ‘het inweven’ van deze techniek in de lopende therapieën. Voor de meest voorkomende valkuilen die, zowel bij cliënt als bij de therapeut, een succesvol focusing proces in de weg staat worden handvaten gegeven. Er zal gewerkt worden met rollenspelen, demonstraties, DVD-materiaal en door cursisten ingebrachte casuïstiek.

Deze Masterclass is los te volgen en maakt ook onderdeel uit van de opleidingen EFT Level III en Voortgezette opleiding Persoonsgerichte Experiëntiële Psychotherapie.
Accreditatie

Accreditatie is aangevraagd bij:

Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten (FGzPt) - 8 punten
Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) - 12 punten
De Vereniging voor Persoonsgerichte Experiëntiële Psychotherapie (VPEP) - 4 punten
Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP) - 11 punten
de Landelijke Vereniging van Psychiaters (NVvP) - 12 punten

Praktisch:

Studiebelasting

De studiebelasting bedraagt circa 10 uur.

Docent

Juliette Becking

Data 2020

11-12 februari 2020
22-23 september 2020

Locatie:

Professor Dr. Dorgelolaan, Eindhoven

Prijs:

€ 450 (inclusief uitgebreide lunch, koffie, thee en water)

Meer informatie

Vanaf 23 januari 2020

Locatie: Professor Dr. Dorgelolaan 40, te Eindhoven

Omschrijving:

EFT Level-II (inclusief Empathy) is een onderdeel van de EFT-opleiding zoals wereldwijd erkend door ISEFT, International Society for Emotion Focused Therapy.
Programma EFT-Level-II

Module Advanced Chairwork:
het verdiepen van en het werken met de in EFT-I geleerde markers en tasks. Stoelenwerk voor gevorderden, toepassing in complexe situaties
het leren werken met nieuwe markers en tasks, zoals “self-soothing”, “trauma-retelling” bij traumatische gebeurtenissen en “meaning work”."
Module Empathy:
de centrale rol van empathie in EFT: Masterclass Empathy & Empathic Attunement

LET OP: deze module kan los en op een ander moment gevolgd worden.
Werkwijze

De training bestaat uit theoretische verdieping, demonstraties (dvd), experiënteel oefenen in kleine groepen, supervisie van ingebrachte casuïstiek en discussie. De voertaal is Engels. Omdat er langzaam gesproken wordt en vertaling mogelijk is, is de training voor iedereen met een basale kennis van het Engels goed te volgen.

Doelgroep:

Klinisch Psychologen, Psychotherapeuten, GZ-psychologen, Psychologen en Psychiaters werkzaam in de GGZ die de opleiding EFT Level I hebben gevolgd en je voldoet aan de overige EFT-opleidingscriteria. HBO'ers: de cursus kan mogelijk gevolgd worden door HBO opgeleiden werkzaam in de ggz, mits zij zowel over specifieke nascholing en specialisatie (in Psychotherapie) als relevante werkervaring beschikken.
Accreditatie

Accreditatie losse modules

Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten (FGzPt):
33 punten (modules Advanced Chairwork
18 punten (module Empathy
Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)
42 punten (modules Advanced Chairwork)
21 punten (module Empathy)

Accreditatie geheel bij

De Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP) - 54 punten
De Vereniging voor Persoongerichte Experiëntiële Psychotherapie (VPEP) - 18 punten

Deze cursus is erkend als specialisatie binnen de opleiding tot persoongericht experiëntieel psychotherapeut. In overleg met EFTIN kan een verzoek ingediend worden voor of accreditatie bij De landelijke Vereniging van Psychiaters (NVvP).

Docenten:

Juliette Becking, EFTIN-academy
Robert Elliott, University of Strathclyde
Jeanne Watson, University of Toronto

Literatuur:

Elliott R., Watson J.C., Goldman R.N. & Greenberg L.(2007). Learning emotion-focused therapy. The process-experiential approach to change. APA. ISBN 1-59147-080-3

Praktisch:

Studiebelasting

De studiebelasting voor EFT Level 2 bedraagt circa 28 uur.

Module Advanced Chairwork (totaal 6 dagen)

Data bijeenkomste

23 t/m 25 januari 2020 (door Juliette Becking) + 23 t/m 25 maart 2020 (door Robert Elliott)

Prijs

€ 1.690 (inclusief koffie, thee en lunch)

Module Empathy 3 dagen (ook los te boeken):
Data: 18 t/m 20 mei 2020
Prijs: € 845 (inclusief uitgebreide lunch, koffie, thee en water)
Groepsgrootte: minimaal 14, maximaal 24 deelnemers

Heb je de module Empathy al eerder bij ons gevolgd, neem dan contact met ons op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. in verband met de toekenning van vrijstelling voor deze module.

Meer informatie

Diverse data

Plaats: Amsterdam

Onderdeel van de opleiding tot klinisch psycholoog aan de Radboud Universiteit Nijmegen

Datum: 13 december 2019

Plaats: Amsterdam